Terug naaar Tijdmachine

1881

Tramlijnen

Aan het einde van de 19e eeuw was Tilburg verbonden met alle nabijgelegen steden in de directe omgeving, behalve Waalwijk. Een verbinding met die plaats was vooral van belang omdat Waalwijk een haven had. Op initiatief van een Waalwijkse ingenieur begon men met de aanleg van een tramlijn. Het eerste gedeelte daarvan werd op 13 juli 1881 in gebruik genomen. Deze tramlijn liep van de Heuvel via de Heikant en Loon op Zand. In hetzelfde jaar werd ook een proef genomen met een paardentram tussen de Heuvel en het Julianapark. Blijkbaar was het geen succes, want al na een maand werd de tramlijn weer opgeheven. In 1882 werd Koningshoeven met een tramlijn met de Heuvel verbonden. Deze lijn heeft twintig jaar dienst gedaan. Stoomtramlijnen waren goedkoper in de aanleg dan spoorwegen, en werden in die tijd gezien als een middel om de kleinere plaatsen in de omgeving met de stad te verbinden. In 1904 werd een lijn naar Dongen geopend, waar men kon overstappen naar Oosterhout en Breda. In 1907 werd een tramlijn van Tilburg naar Goirle, Hilvarenbeek en Esbeek geopend. In 1909 werd deze doorgetrokken naar de grens bij Poppel, naar Turnhout. Deze lijn werd onder andere gebruikt door Tilburgers die op bedevaart gingen naar Scherpenheuvel in België. De trams hebben, althans in Tilburg, geen lang leven gekend. Vanaf de jaren ’20 worden ze vervangen door autobussen.